TRIUMFUL HAITEI (IX)
«CÂND AI UN CIOCAN ÎN MÂNĂ, TOATE LUCRURURILE ȚI SE PAR CUIE»
Valahu a părăsit sediul Prefecturii cu sentimentul că dosarul Trubadurul e o bombă cu ceas amorsată deja. A luat-o în lungul clădirii, spre locul unde își parcase mașina. Ajuns în dreptul garajului prefecturii și-a spus că nu ar fi fost lipsit de interes să aibă o întrevedere cu fostul șofer al lui Ant, dacă acesta mai lucra acolo. S-a apropiat de grupul de bărbați adunați în jurul unui tomberon, la fumat. S-a recomandat și a întrebat de șoferul subprefectului Ant. Oamenii făcură ochii mari. ”Vreți să stați de vorbă cu el despre cum a fost cu subprefectul Ant?” Valahu nu spuse nici da nici nu. ”Nea Mitică, ian vin-o încoa că te cată un domn de la poliție.”
Nea Mitică...
Clopotaru, cu mustață îngălbenită de tutun, încălțat cu cizme de cauciuc, lăsă
jos furtunul cu care spăla o mașină și se apropie. Valahu îl luă mai într-o
parte și prinse să-l chestioneze. Un interogatoriu blitz! În aer liber!
”Dom’le, făcu Mitică, frecându-și fruntea cu palma, după care trase șapca de pe
pe ceafă pe sprâncene, ce să zic ? Eu am dat o declarație...” ”Aș vrea s-o
actualizăm un pic”, îl îndemnă Valahu. ”Adică?” ”Ce curse ai făcut cu
subprefectul în ziua aceea?” Mitică Clopotaru smunci într-o parte cozorocul
șepcii. Se scărpină pe tâmplă și privi îngrijorat înspre colegii săi ce încă se
aflau la zdrobit chiștoace. Era surprins și încurcat. ”Am scris în declarație.”
”Nu-i nimic. Te deranjează dacă o reluam?..” ”Adică mă verificați, asta e, nu
?” ”Putem să o luăm și așa. Dar, una e să citești o declarație dată acum patru
ani și alta e să stai de vorbă cu omu’, când ancheta e reluată.” ”Deci, e
adevărat?” ”Că ce ?” făcu Valahu.”Treaba asta, că s-a deschis dosarul.” ”Da.”
”Ce vreți să știți?” ”Pe unde a umblat în ziua aceea, cu cine s-a întâlnit...”
”Păi de întâlnit cu cine să se întâlnească?” ”Întrebările le pun eu, domnule
Clopotaru”. ”Mai știu eu... A trecut atâta vreme!” ”Da, dar ziua aceea nu a
fost una oarecare și amintirile rămân adânc înfipte in minte.” ”Amintirile
rămân înfipte... Poate la unii... dar eu...” Trăgea de timp, repeta fiecare
sfârșit de propoziție. Arăta ca unul ce se scarpină între... degete. Șofer la
ștab de stat! Trebuia să fie mucles. Valahu îi înțelegea reticența și nu se
aștepta să scoată mare lucru de la el, acolo, stând de vorbă la colțul
clădirii, sub privirile celorlalți șoferi adunați la strivit chiștoace. ”Care
era regula? Te duceai dimineața, îl luai de-acasă, mergeai pe unde mergeai în timpul zilei, iar
la sfârșitul programului, îl duceai înapoi la domiciliu...” ”Da.” ”Avea o
gagică?” Mitică tresări. ”Nu știu, domnule comisar”, răspunse el, cu o grabă
suspectă.” ”Hai, măi nea Mitică. Clopotaru... De ce se trag clopotele, Mitică?
Ai auzit de poanta asta? Ce naiba? Dar chestia aia, de se însurase cu fufa de
la relațiile cu publicul și lăsă nevastă cu copil mare, ce era?” Mitică își
cuprinse fața în palme, după care privi oblic, pe sub sprâncene și mușcă din
colțul mustății. ”Hai, dă-o pe a bună!”, îl încurajă Valahu. ” Nu știu ce să
spun, don comisar. Asta cu divorțu´ se întâmplase înainte. Acum, era însurat
cu... De ce mă puneți pe mine la rotisor? E o vorbă: vii cu vii, morții cu
morții! Și despre morți numa´ bine. Și dacă ar fi avut, nu din asta s-a împușcat.”
”Da?! Dar din ce?” ”Canceru’!” ”Păi, tocmai, că nu avea cancer. Ți-a spus el
asta?”
Mitică privi
cruciș.
”Nu, că... nu
eram la intimități. Eu sunt doar cu blestematul ăsta de covrig din care-mi
câștig pâinea.” ”Zi-mi cum a fost în ziua aceea. Era programată o paranghelie.
Trebuia să mergi și dumneata acolo, nu?” ”Toată lumea a mers.” spuse Clopotaru.
”Și?”, făcu Valahu. ”Ce să vă zic?” ”Păi, presupun că nu se mânca pe uscat. Cu
ce făcea plecarea? Că nu era să cheme taxiul dacă avea mașina la scară.” ”Mi-a
dat liber.” zise Clopotaru. ”Când?” ”Pe la trei și ceva, patru fără ceva.”
”L-ai dus acasă?” ”Nu. L-am lăsat la Complexul Mărțișor. Zicea că se întâlnește
cu doamna.” ”Doamna lucra la Complex?”o făcu pe inocentul Valahu. ”Nu, dar
zicea că e la coafor și că se tunde și el.” ”Și ți-a dat liber?” ”Da. Zicea că
nu mai are nevoie de mine că doamna e cu mașina.” ”Pe la ce oră se întâmpla
treaba asta?” ”Să fi fost patru... patru fără ceva” ”Domnu Mitică, ai scris
treaba asta în declarație?” ”În prima”, se apără prompt Mitică.
”Și în a doua
de ce ai dat-o la întors ?”
Aceleași
mișcări de tic nervos – smuncitul de cozorocul șepcii, scărpinatul în tâmplă și
privirea oblică aruncată în spate spre intrarea în garaj. ”În prezent la cine
ești de dârvală?” ”La don’ subprefect
Oblojan.” ”Uite cum facem: punem acum punct și virgulă la întrevederea noastră
și, după ce termini cu domnul Oblojan, te aștept la poliție.” ”Păi nu știu când
termin. Poa’ să fie foarte târziu” ” Nu contează. Eu sunt acolo cu domiciliu
forțat. Mă găsești oricând – dar astăzi, nu la Sfântu Așteaptă. Îi spui
agentului de la intrare că ești invitatul meu. E ok? ” ”Da’ nu v-am reținut
numele.” ”Valahu, de la Omoruri. E bine?”
S-au despărțit,
dar după câțiva pași, Valahu s-a întors. Mitică Clopotaru era în același loc,
înfipt în asfalt, la colțul clădirii, scărpinându-se în tâmplă, în bătaia
vântului care se izbea de el, neștiind încotro s-o apuce. Dăduse două
declarații din care niciuna nu se mai afla la dosar. ”Domnul Mitică, sper să nu
ai vreun gând, din ăla, să te spovedești la domnul Oblojan sau mai știu la
cine. Meri pe blat. Nu e cazul să te dai în bărci. Ai dat două declarații...
Știi cum, nu? Nu trebuie să-ți spun eu cum e treaba cu obstrucționarea
justiției. Ne-am înțeles?” ”Să trăiți, Șefu’!” ”Așa te vreau, don’ Mitică. Și
când ne revedem, îți spun și de ce se trag clopotele.”
Valahu era
bucuros. Bucuria nebunului, ce se pregătește să scoată cuiul grenadei și să
defileze, așa, cu ea în mână, pe bulevard, prin mijlocul mulțimii strigând:
bomba-bomba, tiri-bomba... care ai curaj neamule, dă-te aproape!...
Bomba-bomba,
tiri-bomba... ieșea cu spatele din parcare și un idiot... Buf! Atunci i-a sărit
grenada din palmă. ”Bă, cretinule, unde crucea mătii te uiți ? ” Cretinul era
el, comisarul Valahu. Coborî. Nasol ! Mașină bengoasă. Un Mercedes 500. Tripla
de la mașina lui Valahu spartă, spoilerul rupt... farul și aripa dreaptă a
Mercedesului, țăndări. ” ”Comisar de
poliție...”, încercă să se prezinte Valahu. ”Du-te mă-n p...da mă-tii.
Găozarule! Nu mă lua cu chestii din astea. Să nu-mi spui de asigurare nimic. Banii
jos! Zece miare.” Bine că nu am apucat să scot cuiul... gândi Valahu, cu voce
tare.” ”Care cui?”, se interesă malacul. ”Al grenadei. Bineînțeles”.
Malacul, un tip
scund, lat în umeri, cu gâtul gros, se încruntă, plimbându-și limba pe sub
buze. ”Grenadă?! Ești diliu? Ce grenadă?” ”Una, n-are importanță, spuse Valahu.
Facem actele aici sau mergem la poliție.” ”Nu mergem la nici o poliție.” ”Ok.
Mă duc eu. Depun declarația de accident. Dacă vrei să vii bine, dacă nu, nu...”
spuse Valahu. ”Bă, nenicule, știi ceva... O lăsăm cum a căzut. Nu ne-am văzut,
nu ne-am ciocnit... înțelegi? Fiecare cu a mă-sii. Zici că ești polițai, da?
Gut bai. Te descurci cu reparația. Și așa ești vinovat...”
A rămas, cum zicea tipul, fiecare cu a mă-sii.
*
Revenit
la birou, Hunedorean îl informă că Vulpe, care se dădea de ceasul morții să
știe pe unde umbla și ce face, îi lăsase vorbă ca, imediat ce ajunge la sediu,
să se prezinte la el. Solicitarea era în legătură cu ceea ce ordonase Aguridă –
să încropească un răspuns la interpelarea de ieri a ziariștilor. Valahu era pe
punctul de a face stânga împrejur pentru a da curs invitației, când a observat
pe birou un plic de culoare galbenă, din cele folosite de DHL pentru expedierea
corespondenței. Nu avea nici o mențiune cu privire la expeditor și destinatar.
”Ce-i cu ăsta?”, îl întrebă pe Hunedorean.
”Nu știu. Dimineață, când am intrat, era aici, pe masă.”
Ciudat! O fi o
bombă, o fi cu antrax... Numai prostii îi treceau prin cap. L-a deschis.
Înăuntru, într-un alt plic de culoare albă pe care era scris ”Decembrie 2010”
se afla un CD. În același moment, a sunat agentul de la intrarea de serviciu B,
anunțându-l că era căutat foarte insistent ... de un domn ”foarte insistent”,
numit Surcică Ionel, care voia să discute personal cu ... domnul comisar Valahu
de la omoruri într-o chestiune urgentă, de... interes stringent. Numele nu-i
spunea nimic. În ce chestiune? a întrebat el. O problemă personală, urgentă, de
interes stringent!? La serviciul Omoruri, într-o problemă personală, chiar dacă
e urgența de pe lume, se prezintă cineva și cere o audiență doar dacă vrea să
facă un denunț, ori poate să se autodenunțe. O fi săvârșit omul cine știe ce
crimă, se gândi Valahu și, iată, după un îndelungat proces de conștiință vine
să se spovedească. De regulă însă, denunțătorul, sau ce-o fi el, nu-și alege un
anume polițist pentru a i se mărturisi decât dacă are în vedere prestigiul,
faima sau încrederea de care se bucură acesta. Până cu o zi înainte Valahu nu
se bucura nici de una, nici de alta. Era un anonim pentru publicul larg. A doua
zi, însă, după ce poza lui apăruse pe toate ecranele la știrile de la ora 8, și
din față și din profil, însoțită de un CV cu destule inexactități în ceea ce
privește parcursul său profesional, devenise un fel de Catani... de mahala, și,
în contextul acelei subite notorietăți, iată, se găsea cineva care voia să-i
ocupe timpul cu problemele sale. Notorietatea
îi aducea drept bonus și o poreclă: «Copoiul fără sutană» sau în variantă
scurtă, «Părințelul», evident, aluzie la faptul că fusese o vreme student al
Facultății de Teologie.
Deci, era
solicitat de domnul Surcică; îl văzuse la televizor și-i căzuse cu tronc. Se
mai întâmplă. Iubire la prima vedere. Așa că la întrevederea solicitată de
Vulpe mai putea aștepta.
L-a
rugat pe Hunedorean să se ocupe de identificarea norocosului moștenitor
Bîrboșianu, să-l caute în baza națională de date a persoanelor vii, dispărute
sau decedate... în gaură de șarpe și să-l aducă la o ”cafea”, după care a
plecat spre intrarea B unde îl așteapta... insistentul domn Surcică. Un tip
trecut de cincizeci de ani, înălțime medie, burtă răsfrântă peste curea, figură
anostă, comună, pe lângă care poți trece fără să o observi dacă nu ar atrage
atenția prin îmbrăcămintea purtată: blugi Levi Strauss, geacă albastră Tatras
shiny sargas nylon (ne-am dat naibii, haine de firmă, la 3000 lei bucata), cu
guler pe gât și glugă, iar pe țeastă o sapcă tip army, marca Firetrap, desigur,
made in RPC. Valahu îl invită să ia loc pe bancheta din holul de primire. Tipul
strâmbă din nas. Voia să discute între patru ochi. Urcară la etajul I. Valahu
îl simțea cum merge în spatele său, călcând greu, apăsat și hotărât, fără să
scoată o vorbă, cu privirea fixată în ceafa lui. Ce-o vrea oare tipul?, se
întrebă Valahu. Nu realiza dacă rostise gândul cu voce tare și nu era foarte
sunt sigur dacă tipul a replicat: ”Vorbim în birou, domnule comisar.”, oricum,
însă, era convins că-l auzise rostind cuvintele acelea. Senzații auditive, e
nasol, făcu Valahu în sinea lui.
Deschise
ușa și îl pofti înăuntru: ”Luați loc”, iar insistentul Surcică aruncă o privire
circulară prin încăpere, cumva nehotărât unde să se așeze, deși era evident că
numai pe scaunul dintre cele două birouri, destinat «persoanelor din afară»,
putea lua loc, iar el fiind... o persoană din afară, evident nu se putea așeza
decât pe vechitura aia de scaun. Idioate formule verbale: «persoană din afară!»
”Aproape că nu
s-a schimbat nimic în biroul acesta, arată ca înainte de Revoluție”, remarcă
tipul cu o undă de nostalgie în glas.
Înainte de
revoluție, omul avea probabil în jur de 30 ani, gândi Valahu și presupuse că în
biroul acesta, o fi fost anchetat de securitate în zilele acelea de 20 – 22
decembrie 1989.
”Aici, nu știu
dacă v-a spus cineva, lucra domnul maior Scântee Paul. El răspundea de starea
de spirit a populației”, continua individul cu nostalgie autumnală ... ” A venit toamna, acoperă-mi inima cu ceva, cu
un copac sau mai bine cu umbra ta...” Fundal abstract cu Nichita Stănescu și Nicu Alifantis,
peste care se proiecta prozaicul mizeriei coti dine. Valahu nu suferea din
cauza asta. Era lumea pe care și-o dorise... dacă și-o dorise cu adevărat.
Acoperă-mi
inima cu ceva, domnule Surcică! spuse el în gând, suprins că era și el agățat
în plasa nostalgiei.
Domnul Surcică!
Era interesant anonimul Surcică Ionel, stăpânit de nostalgie masochistă. Valahu
credea, nu numai că era emoționat să revadă biroul, cât mai ales dorind să
trăiască timpul și atmosfera din cine știe ce moment al existenței sale,
petrecut în această încăpere.
„Așadar,
dumneavoastră sunteți domnul comisar Valahu?”, întrebă el. ”Da.”
Surcică îl
cerceta de parcă ar fi fost nefiresc, neverosmil, că un tip ca el, ras în cap,
cu blugi Old Navy și cămașă flanelată în carouri ar putea fi comisar de
poliție, căruia i se mai zice «Copoiul fără sutană» și care nu arată nici pe
departe a ... a copoi de la Omoruri.
”Da, sunt
comisarul Valahu Ioan Horațiu. Cu ce vă pot ajuta.”
”Dumneavoastră
cu nimic. Eu, poate că da.”
Asta e tare de tot! își zise Valahu și se
gândi automat la... aripa naționalistă a oculților (!?!) care, iată, îl
contactau din prima zi de după preluarea dosarului, trimițând un mesager... un
emisar...ca să ce?
”Interesant, mă
bucur să aud! Despre ce e vorba?”
Omul ezita să
intre în subiect. Avea un fel de frământare interioară, lăsând impresia că nu e
hotărât de unde să înceapă.
”Am să vă spun
o chestie. Am fost informator la... la Secu. Eram în legătura domnului maior...
Scântee. Înțelegeți?..” Mărturisirea abruptă era deconcertantă, iar Valahu nu
înțelegea de ce l-a ales tocmai pe el pentru o asemenea confesiune. Nu-i venea
a crede că e o simplă și stupidă întâmplare, se îndoia că scopul vizitei lui
Surcică era deconspirarea, motivată de cine știe ce cădere psihică – deși nu
arăta că ar fi într-o astfel de situație - sau de o tardivă mustrare de
conștiință, ci transmiterea mesajului din partea... aripei naționaliste a
oculților. Speculații idioate, se mustră Valahu în gând.
”Am făcut
paranteza asta pentru a vă asigura că sunt cât de cât antrenat pentru a observa
lumea, în părțile ei mai puțin vizibile, mai puțin limpezi... Culegerea de
informații te obligă să privești oamenii, întâmplările, altfel decât în mod
obișnuit.”
Ei, uite că am
ajuns ca domnul Surcică să-mi țină o prelegere despre antrenarea spiritului de
observație, exclamă Valahu! Surcică se amuza. Era chiar vesel pe chestia asta.
Și mândru. Frumos! Valahu se întreba, însă, dacă individul este ceea ce
pretinde, un fost informator al securității sau e un ciupit de molii, unul care
suferă de tulburare bipolară și acum se află în faza euforică, un ciudat care
se crede agent acoperit și a venit să-i toarne o poveste aiuritoare.
”Știu că
lucrați în dosarul privind moartea subprefectului...” ”Da?!” făcu Valahu cu
falsă mirare.
”S-a
dat la televizor și aseară și astăzi dimineață!..” ”Și, vreți să spuneți că
aveți un pont? A venit o păsărică și v-a șoptit...”
Ironie inutilă
pe care nu știa de ce a comis-o, poate pentru că purta șapca aia army Firetrap
- predispus la incendiu ! - ironie pe
care domnul Surcică o primi cu o anume îngăduință - îngăduința majestății.
”Nu știu dacă..
vreo păsărică e în stare să știe ce știu eu, cert e că știu.”
Era tare
individul.
”Aha! Și ?”,
făcu Valahu. ”Aflând eu de treaba asta, m-am decis să vă ofer câteva
informații, zic, interesante în contextul în care, după atâția ani, ancheta
împotmolită într-o presupusă sinucidere se reia. Înseamnă că cineva vrea să
miște lucrurile din loc, că vrea să afle adevărul. Ori să-l îngroape de tot. Eu
nu am crezut în sinucidere nici o clipă. Totul a fost o intoxicare grosolană,
pentru prostime. Mă priviți cu neîncredere. Lăsați impresia – și asta se vede
pe fața dumneavoastră - că aș fi unul din aceia care vor să o facă pe
interesanții și se dau Sherlock Holmes. Vă înșelați. Sunt cât se poate de
serios și știu ce vorbesc.”
De
multe ori, este foarte greu să faci distincție între unul întreg la minte și un
altul care prinde muște și, până te lămurești, este bine să nu-l contrazici pe
interlocutor, să nu-l bruschezi, să nu-i oferi prilejul să-ți vadă pe chip
uimirea sau neîncrederea. Să fii un fel de Sfinx. Așa că Valahu l-a lăsat pe
domnul Surcică într-un fel de ofsaid, așteptând să continue.
”Eu sunt ultimul care l-a văzut în viață pe
subprefect înainte de a intra în curtea casei sale și a da ortul popii. Într-o
anchetă serioasă, chiar dacă aparențele indică sinucidere, nu mergi din capul
locului pe o singură variantă, lărgești puțin sfera investigațiilor, te întrebi
de una, de alta, afli ce-a făcut omul cu o oră-două înainte, de unde venea, cu
cine s-o fi întâlnit... Nu? Ei, impresia mea e că toată povestea asta a fost
dată pe sinucidere pentru că așa trebuia, iar eu, probabil printre ultimii care
l-am văzut în viață înainte de a muri, nu am fost deranjat de nimeni, nici
măcar așa, cu o întrebare... Vila domnului subprefect, Dumnezeu să-l odihnească
în pace, era dotată cu sistem de supraveghere pe perimetru. Ce vreau să spun cu
asta? Că a fost înregistrat momentul în care... dar să încep cu începutul. ”
Vorbea ca la
carte domnul Surcică, fluent, fără dezacorduri gramaticale, cu fraza corect
construită, termenii de specialitate aleși cu grijă, iar Valahu s-a întrebat ce
pregătire o fi având? Preț de o clipă Surcică a făcut o pauză să vadă cum era
primită vestea. Valahu nu avu nici o reacție. S-a așezat doar mai comod în
scaun, ca și cum s-ar fi pregătit să vizioneze un film la televizor.
”În după-amiaza
acelei zile, am făcut o cursă - nu am apucat să vă spun că sunt șofer de
taxi...” Ei, Doamne! Exclama Valahu, pare să-mi citească gândurile, iar
senzația asta am avut și mai înainte, când eram încă pe hol și ne îndreptăm
spre birou, iar când mă întreb acum ce pregătire are, iată că vine prompt cu
răspunsul – șofer de taxi ! Acum, dar înainte ce-o fi fost ?
Domnul Surcică,
șofer de taxi, continuă: ”Deci, am făcut o cursă pe stradela Florilor. L-am dus acasă pe domnul subprefect. ”
Valahu
își propuse să se abțină să pună vreo întrebare. Voia să asculte povestea
nealterată de întrebări.
”L-am
luat de la Moll la ora patru fără un sfert. Țin minte exact ora, pentru că, la
16, trebuia să vină schimbul meu și mi-am pus problema dacă am timp să fac
cursa și să revin în parcare la Moll. Pe drum, l-am sunat pe coleg și i-am spus
că întârzii 15 minute. Am ajuns la destinație la ora 16, a coborât, iar eu am
mers până în capătul străzii care se înfundă în liziera pădurii și am întors.
Am observat că pe stradă, în dreptul
primei case, pe stânga, era parcată o furgonetă albă – un Mercedes Vito – și am
avut impresia că e o mașină a poliției sau, mă rog, un autovehicul de
supraveghere, cu geamuri fumurii. Deci, am întors la lizieră și am luat-o
înapoi. Domnul subprefect era încă în
fața porții. Nu știu, părea să caute cheile prin buzunare. Am revenit la Moll.
Colegul m-a anunțat că întârzie, intervenise între timp o problemă acasă și mă
ruga să rămân la stradă.
”Deci,
care ar fi informația, că subprefectul a ajuns acasă la ora 16 trecute fix?”,
nu se putu abține Valahu. Ironie inutilă. Omul era de bună credință, iar el îl
lua peste picior. De ce o făcea? Din același impuls de suspiciune bolnavă -
iată, i se plasa un martor care vine să infirme varianta Radocea: 15,30 plecare
de la Prefectură... 15,45 plecare de la Moll spre casă, varianta Surcică. În 15
minute, Ant nu putea ajunge la Moll, să intre și să cumpere un cadou „pentru ăl
mic”, după care, cu un taxi, la ora 16,00, să fie deja acasă în fața porții, pe
stradela Florilor. Asta însemna că despărțirea de Radocea, fie că a fost mai
devreme, fie că Radocea a inventat toată povestea aia... emoțională! Valahu
încerca să facă rapid calculul timpului necesar în varianta Radocea –
Prefectura – Moll 15 minute dacă mergea cu mașina, 30 minute în Mol pentru
cumpărarea cadoului, 15 minute drumul de la Moll – acasă , total 60 minute.
Deci, în varianta Radocea, dacă Ant s-ar fi grăbit și nu ar fi întârziat pe
nici unde, ar fi trebuit să ajungă acasă cel mai devreme la 16:30. În varianta
Surcică, însă, Ant ajunge acasă cu o jumătate de oră mai devreme. Nu pare cine
știe ce. Și, totuși, în 30 de minute se pot întâmpla multe. Dar, potrivit
declarației soției, Ant nu trebuia să fie acasă la ora aceea de vreme ce
stabiliseră să se întâlnească la ora 17:00 la coafor, informație furnizată și
de Mitică Clopotaru. De ce merge acasă
Ant și nu se duce cu taxiul să-și ia soția de la coafor? Și de ce se deplasa
Ant cu taxiul de vreme ce avea mașina de serviciu?
E cumva în firea lucrurilor (sau nu...) ca
omul ajuns într-o funcție cât de cât mai acătării, să profite de toate
avantajele și, dacă are mașina de serviciu la scară, cu șofer cu tot, cum să nu
se folosească de asta? De ce i-o fi dat liber șoferului? Întrebări la care
Valahu nu găsi pe loc răspunsuri, iar domnul Surcică de care uitase câteva zeci
de secunde îi întrerupse șirul gândurilor ținând să-i atragă atenția că este
acolo, pe scaunul pentru ”persoanele din afară”, îmbrăcat în țipla aia
stridentă și cu șapca ”predispusului la incendiu” pe genunchi.
”E
și asta o informație. Dar, vă spuneam mai înainte, că vila avea sistem de
supraveghere pe perimetru. Deci, a fost înregistrat momentul în care domnul
subprefect ajungea acasă cu taxiul condus de mine. Nu credeți că e ciudat că
într-o anchetă în care e vorba de moartea unui om la scurt timp după ce ajunge
acasă cu taxiul, șoferul să nu fie audiat ca martor?”
Avea
dreptate domnul Surcică.
”Să
mă fi chemat domnul polițist sau domnul procuror și să mă întrebe, măcar așa,
de amorul artei, pentru a le confirma veridicitatea înregistrării, domnule l-ai
dus acasă pe subprefect, de unde l-ai luat,
pe la ce oră, când ai ajuns la destinație, dacă ați discutat ceva pe
traseu... Nu? Nu trebuiau să facă asta? De ce nu au făcut-o și au închis-o
repede ca sinucidere? Părerea mea: în înregistrarea aceea apărea și Mercedesul
de care pomenisem mai înainte și, dacă m-ar fi chemat, ar fi trebuit să
motiveze de unde știau de cursa făcută de mine și dacă făceau asta,
înregistrarea, ce-o mai fi fost pe ea în afară de Mercedesul respectiv și
taxiul meu, devenea probă în dosar și erau nevoiți... cum să zic, să exploateze
toate informațiile din înregistrare și cine știe ce dandana ieșea. Așa că de
asta nu m-au căutat. La ce să le încurc eu apele.” Dar să revin la întâmplările
din ziua aceea. După ce am revenit pe traseu am mai făcut câteva curse în oraș
și, pe la șapte fără ceva, un coleg, un taximetrist îmi spune :«Ai auzit? A
fost împușcat subprefectul!» «Care mă?» «Ăl nou.» Phii, numai ce-l dusesem
acasă, iar primul meu gând a fost la furgonul alb, la Mercedesul acela. Voiam
să văd neapărat ce s-a întâmplat și m-am întors pe strada Florilor. Când am
ajuns în apropiere de vilă, poliția deja baricadase strada. Nu lăsau să treacă
decât ștăbărimea – deputatul ăsta, Vițelaru, președintele CJ, pe alții nu-i
cunoșteam din vedere, dar îl auzeam pe polițistul de la baraj: să trăiți, domn
procuror, să trăiți domn judecător, să trăiți domn avocat, ... senator,
deputat, băgători de seamă... Am stat acolo vreo zece minute, până m-a luat la
ture polițistul, că ce caut, că n-am treabă, ia șterge-o mata, nu vezi că e
groasă aici? Am plecat, am făcut la stânga, am intrat pe strada paralelă și am
mers până la lizieră, iar de acolo am luat-o pe jos. Pe partea dinspre pădure
nu era baraj, nu era picior de polițist, nu era nimic. M-am apropiat de grupul
care se adunase în fața porții și am intrat în vorbă cu ei, ce s-a întâmplat,
cum, când - chestii din astea. Culegeam informații, potrivit obiceiului. Treaba asta e ca un drog – devii dependent.”
Erau
interesante panseul și... mărturisirea, iar Valahu se întreba dacă nu cumva
Surcică fusese trimis să sondeze starea lui de spirit după preluarea dosarului.
Venise să vadă care e atmosfera. Din proprie inițiativă? Puțin probabil. Mai
plauzibil era că fusese trimis să-i planteze niște informații, pe care iată,
asemenea unora dintre cele furnizate de Radocea, erau imposibil de verificat.
Măi să fie ! Adică, nu trecuseră nici
douăzecișipatru de ore de când devenise titularul anchetei morții
subprefectului și iată, i se serveau cu o promptitudine suspectă fel de fel de
informații și se întreba cu oarecare neliniște în ce fel de joc operativ era
antrenat.
În
clipa aceea a revenit în birou Hunedorean, informându-l că Bîrboșianu e de
negăsit, că în baza de date figurează la o adresă unde acum e un hotel pentru
zarzavagii din Piața Nouă, că hotelul fusese cândva un cămin pentru nefamiliști
și că, după Revoluție, a fost cumpărat și transformat în ”azil” pentru
vânzătorii din piață.
Pe
moment, Valahu avu senzația că trăiește într-o lume populată doar cu fantome,
că Bîrboșianu e o ficțiune, un zombi care a păcălit toată lumea, de la
prefectură, de la tribunal, de la DGA, inclusiv pe cumpărătorul de drepturi
litigioase... ”Căutați-l în gaură de șarpe, în penitenciare, la spitalele de
nebuni, se irită Valahu fără să știe de ce. Ai făcut o copie după poza lui din
baza de date?” ”Nu.” zise Hunedorean. ”Fă-o și adă-mi și mie una. Difuzează
poza la informatorii noștri... Hunedorene, am nevoie de tipul ăsta... ca de
iarba de leac.”
Surcică nu părea a fi interesat
de dialogul cu Hunedorean. Juca teatru? Aștepta impasibil să i se dea din nou
”microfonul”.
Valahu se întoarse spre el. ”Da,
să continuam.”
”Deci,
vă spuneam că încercam să culeg informații de la cei care se aflau în fața
vilei. Nimeni nu știa mare lucru. Se spunea că pe la ora șase s-a auzit
împușcătura. M-am interesat așa, discret, de furgoneta albă. Nu voiam să atrag
atenția asupra mea, să fiu implicat în toată tărășenia pe motiv că eu fusesem
cel care îl adusesem acasă pe subprefect... Mă puteau introduce în cercul de
suspecți, nu? Eram printre cei care îl văzuseră în viață în fața casei, înainte
de nenorocirea asta. Nu știam ce se întâmplase, poate că fusese o tâlhărie, sau
altceva, nu? Trebuia să mă țin departe de problemă.” Era contradictoriu domnul Surcică. Frustrarea
că nu fusese audiat ca martor apărea acum ca o anomalie în peisaj, dar Valahu
nu i-a pus lanterna în ochi. L-a lăsat să-și facă damblaua, dacă despre asta
era vorba. ”Furgoneta părea să nu fi fost observată de nimeni. Oricum, nu mai
era acolo, când am sosit eu. Ei, s-ar putea ca eu să mă înșel, dar ceva îmi
spune că Mercedesul acesta are o treabă cu toată întâmplarea și mi-am spus că,
dacă după atâția ani tot ați reluat cercetarea, poate că informația acesta vă
ajută cumva.”
Dacă
tipul îmi spune acum și numărul de înmatriculare al mașinii, își zise Valahu,
asta ar fi culmea zăpăcelii – cum ar zice ardeleanul - iar sentimentul că
povestea asta ar putea să nu fie altceva decât o intoxicare, o diversiune,
deveni acut. O intoxicare?! Ca să ce? Valahu se simțea ca un soldat între două
fronturi nevăzute și se aștepta ca, în continuare, să fie bombardat cu diverse
informații, atât dintr-o parte, cât și din cealaltă. Nu știa de care parte era
domnul Surcică. Presupuse că era din partea oculților naționaliști. Poate că nu
era altceva decât un om de bună credință, adică un tolomac care se băga în
povestea asta ca musca în curul calului. De regulă, martorii trebuie aduși cu
arcanul. Nimeni nu vrea să se încurce cu un proces, să fie târât prin
tribunale, să fie târnosit de avocații apărării. Ei, lui Surcică tocmai asta
părea că îi lipsește. Sau poate ducea dorul stăpânului de la... Secu, de la
starea de spirit a populației.
Domnul
Surcică îl privea pe Valahu printre gene: Acum, după patru ani... să dai de
Mercedesul acela e ca și cum ai căuta acul în carul cu fân. Ce pot să vă spun
ca detaliu e că avea numere roșii.”
Senzația că era
victima unei manipulări devenise stridentă: adică, apare tipul ăsta, așa, din
lumea mare, a aflat el de undeva, de unde? din prea seninul albastru al
cerului, de la televizor, că el, comisarul Valahu, lucrează la cazul
subprefectului – era a doua zi după ce Vulpe îi pasase dosarul -, iar el,
domnul Surcică, de la ora șapte jumătate, după cum zisese agentul de la
intrare, îl aștepta la poartă, ca și cum cineva l-ar fi teleghidat acolo, să nu
cumva să îl scape, să-i plaseze informația asta, înainte de a face vreo altă
mișcare, pentru a-i pune mintea pe bigudiuri – și-i toarnă istoria asta, cu
ultimul care l-a văzut în viață pe subprefect, lăsând să se înțeleagă că
Mercedesul postat în apropierea locuinței decedatului era de la filaj, toată povestea
pusă pe ore și minute, de parcă ar fi stat cu cronometrul în mână, afirmații
care nici măcar nu puteau fi verificate în contexul în care faptele se
petrecuseră în ”quaternar”. Cine își mai amintește ce cursă a făcut domnul
Surcică în ziua cu pricina, fix la ora patru fără un sfert? În tot dosarul
cauzei, nu era un singur rând cu privire la împrejurările în care subprefectul
a ajuns acasă. Nu exista o declarație a șoferului personal, Mitică Clopotaru.
Mitică
Clopotaru! Numele îi suna în țeastă ca un dangăt de clopot. Era imperios
necesar să-l audieze amănunțit, «la blană», pentru că momentul zero de la care
explodează evenimentele din acea zi nu
era cel al împușcăturii, ci sosirea subprefectului acasă, cu taxiul lui
Surcică. Din acest punct ar fi trebuit să pornească ancheta. E ca bigbangul de
la nașterea universului. Înainte de asta nu a existat nimic. Din nimic s-a
zămislit totul. Iar acum apare domnul Surcică și i-o servește, o, stați așa,
păi, înainte de nimic, mai e ceva.
Surcică,
șoferul de taxi, era o surpriză și o enigmă pentru Valahu. Îi treceau prin cap
fel de fel de trăsnăi. Nu cumva e ofițer acoperit într-o structură din «câmpul
tactic» ce nu vrea să se implice direct și care voia să-l pună pe o anume
direcție? Ia vezi, domnule comisar, ce s-a întâmplat înainte de momentul
împușcăturii, că ar putea să dai peste lucruri interesante și i-l plasează pe subprefect pe un anumit itinerariu în
drum spre casă, cu taxiul, în condițiile în care avea mașina de serviciu cu
șofer, pe care ar fi trebuit să o folosească în situația în care urma să
participe la petrecerea de la restaurantul Topaz. Îi băgau pe gât și Mercedesul
aflat în misiune de filare și îi ofereau pe tavă un martor care, înainte de
′89, a fost informator al Securității.
„Domnule Surcică, deși ați fost cât se poate de categoric, vă
întreb: sunteți sigur pe orele pe care mi le-ați spus?”
”În ceea ce priveste cursa cu domnul subprefect, datele sunt
exacte. A venit de undeva dinspre intrarea în Moll, a bătut în geam, a întrebat
dacă sunt liber, m-am uitat la ceas, mai era un sfert de oră până la schimb, am
întrebat unde vrea să meargă, a spus strada, mi-am făcut socoteala că sunt 15
minute de mers, i-am spus să urce, a luat loc pe bancheta din spate în dreapta
și parcă îl văd și acum, trecându-și palma peste husa din blană albă de
iepure. Deci, nu e nici o îndoială
asupra orei – 15,45.”
Scena aceasta i se părea vag cunoscută lui Valahu, de parcă el
însuși ar fi fost de față: interiorul automobilului de culoare crem, blana albă
și moale de pe bancheta din spate unde ia loc subprefectul ....ceasul de pe
peretele alb cu acele mișcându-se în sens invers și, apoi, declicul. Ruperea
filmului. Ciudat!
Dacă Surcică nu se înșeală asupra orei, asta însemna că Ant a
ajuns acasă la ora 16:00. Cum și-o fi petrecut timpul până în clipa fatală ?
Două ore... Ceva nu se leagă. Flavia Ant, soția subprefectului părea să fi mințit cu privire la momentul în care a sunat
acasă. De fapt, în declarația ei olografă nici nu precizase ora, ci doar că la
cinci trebuiau să se vadă la coafor. Înainte de a pleca de la coafor a intrat
în alertă și a început să dea telefoane. Pe la ce oră se întâmpla asta? Valahu
încerca să-și imagineze cam cum se va desfășura audierea văduvei. Domnul
Surcică așteapta netulburat un semn că poate continua.
”La ce oră l-ați lăsat acasă pe subprefect?” ”Patru. Așa cum vă
spuneam.”
Era foarte categoric domnul Surcică.
„Spuneți-mi, ați observat ceva deosebit la subprefect?” întrebă
Valahu. ”La ce anume vă referiți?” ”Care era starea lui?” ”Acum, știind ce s-a
întâmplat, aș putea spune că arăta oareșicum agitat, grăbit, neliniștit, așa,
pentru ca declarația mea să fie în ton cu atmosfera premergătoare tragediei,
dar nu, era absolut calm, poate cam leșinat, cam... felingoșit...”
Clopoțel de alarmă. Și Radocea folosise același cuvânt.
Coincidențele nu sunt întâmplătoare! Surcică vorbea mai departe:
”Eu duc fel de fel de clienți, de pe la discoteci, de prin baruri.
Impresia mea de acum e că arăta ca unul ... care tocmai a tras ceva pe nas.
Înțelegeți? Nu era beat, nu mirosea a alcool, dar avea un fel de sclipire
ciudată în privire și un zâmbet moale cam nelalocul lui și mi-am spus, atunci,
că domnul subprefect o fi fost pe undeva, pe la vreo gagică și încă e sub
efectul... știți ce vreau să spun.” ”Avea vreun pachet asupra lui?” se interesă
Valahu cu gândul la cadoul pe care Ant, după cum îi spusese Radocea, urma să-l
cumpere pentru «ăl mic». ”Nu, nimic. Era cu mâinile goale.”, răspunse prompt
Surcică.
Așadar, cadoul pentru «ăl mic» era o gogonată a lui Radocea.Valahu
nu vedea nici un motiv pentru care Ant să fi renunțat să cumpere cadoul,
presupunând că, dacă era adevărată informația, știa precis ce cadou voia să-i
ia copilului și de unde. Atunci i-a venit ideea stranie a sosiei, un fel de
fereastră deschisă în timp pentru o fracțiune de secundă, un insert în
continuitatea aparentă a realității lui Surcică. Valahu închise ochii încercând
să capteze sub pleoape fulgerarea aceea atât de infinitezimală a imaginii unui
alt Ant, portat în taxiul lui Surcică.
”Cum era îmbrăcat?” întrebă Valahu ”La asta nu prea am
fost atent. Încerc să-mi amintesc. Era în fața porții, căutându-se prin
buzunare. Avea niște blugi maron. Asta e sigur. Și o geacă, tot de culoare
închisă. Pe cap nu avea nimic. ”Era cumva o scurtă kaki, din acelea militare,
folosite de vânători?” ”Nu. Categoric nu. Era o geacă de culoare închisă ,
maron , vătuită, un fel de facibă.”
Informațiile acestea erau în
contradicție cu ceea ce Valahu aflase de la subprefectul Radocea, cum că Ant
era îmbrăcat cu o jachetă de camuflaj pentru vânătoare.
”Sunteți sigur că persoana pe care ați dus-o acasă era
subprefectul Ant ?”
”Se
poate, domnule comisar? Cum să nu fiu sigur?! Da′ ce, îl vedeam pentru prima
dată?” ”Sunteți sigur că l-ați recunoscut?” ”Cum să nu fiu sigur? Am stat de
vorbă cu el. A venit în dreptul portierei
și m-a întrebat dacă sunt liber, i-am privit chipul cu atenție tocmai
pentru că îmi puneam problema dacă am timp să fac cursa și, în clipa în care l-am recunoscut, i-am spus, da,
poftiți în mașină domnule subprefect, unde mergeți, la Prefectura?, iar el a
zis, nu, acasă și mi-a dat adresa.”
Ceva nu se lega. E adevărat că,
în privința timpului, pot exista erori de apreciere. Poate că Radocea s-a
înșelat asupra faptului că era ora 15,30. Poate era mai devreme cu 20 minute,
cu o jumătate de oră. Poate că atât Radocea cât și Surcică se înșelau asupra
îmbrăcămintei subprefectului dar... Nu, exclus! Radocea a observat că era în
ținuta lui de vânătoare, probabil fusese în dimineața aceea la vânătoare și a
precizat clar că mergea să se schimbe, ceea ce însemna că, la momentul
despărțirii, purta cu siguranță scurta aceea de vânătoare. Or, o Faciba de
culoare închisă nu poate fi confundată cu o scurtă de camuflaj, mai ales de
către o persoană ca domnul Surcică Ionel, care se înțolește cu haine de firmă - Tatras shiny
sargas nylon, albastru ultramarin! – și are simțul observației destul de
antrenat.
”Aș vrea să știu dacă la
îmbrăcămintea domnului subprefect v-a atras atenția ceva în mod special?”
Surcică închise
pleoapele pe jumătate, se cufundă în amintire și, după un timp, zise: ”Nu. Era
îmbrăcat STAS, ca să spun așa. Nu avea accesorii, că astea sunt cele care atrag
atenția.”
”Nu
avea un fular, ceva de genul acesta, o eșarfă în jurul gâtului?”
”Nu,
Faciba aceea avea guler din ăsta, ca la geaca mea și era descheiată la piept.
Îl văd și acum stând în fața porții, cu mâinile umblând prin buzunare, căuta
cheile, cu geaca descheiată și...da, avea un pulovăr roșu pe dedesubt. Roșu e
culoarea pe care nu o pot suferi.”
”Domnule
Surcică, am să vă pun o întrebare ce poate să vi se pară ciudată: eu cum
arăt?”, întrebă Valahu sub impulsul flash-ului de în urmă cu câteva secunde.
Surcică
zâmbi neîncrezător:
”Adică,
faceți un test cu mine?”
”Nu.
Nicidecum. Voiam să știu dacă, așa, din întâmplare, aș apela la serviciile
dumneavoastră ca taximetrist, ce impresie v-aș face, ce i-ați spune
polițistului care peste o zi, peste două, peste o lună, peste patru ani, dacă
v-ar întreba cum arată tipul pe care l-ați luat de la Moll, tipul fiind eu,
bineînțeles...”
Surcică
îl privi cu atenție și trăiră amândoi scena angajării unei curse de taxi, el
șoferul privind la cel care întreabă dacă e liber, Valahu, clientul care voia
să meargă undeva...
”Incolor, inodor.” spuse
Surcică.
Valahu avu o descărcare de
tensiune. Îl bufni râsul: ”Adică?”
”Păi, în afară de faptul că
sunteți ras în cap, arătați ca unul de pe stradă, un oarecare, despre care nu
poți spune dacă avea față ovală sau
rotundă, dacă avea nasul drept sau coroiat, dacă avea ochi verzi sau căprui,
dacă avea buzele subțiri sau groase. Aveți din toate câte ceva, dacă aș fi pus
să vă fac un portret robot. Acum, dacă îmi permiteți o glumă, oricum nu arătați
ca un Copoi fără sutană.
”Ce te face să crezi asta?”
”Arătați OK. Nu înțeleg ce au
vrut să spună ăia de la televizor cu chestia asta.”
”Nu vi se pare că aduc oarecum
la figură cu subprefectul?”
Surcică zâmbi mânzește. Nu
pricepea unde voia Valahu să ajungă.
”Dacă aș avea mustață și nu aș
fi ras în cap...”
”A, m-am prins. Vreți să vă
convingeți că nu m-am înșelat asupra persoanei. Da, avea mustață.”
Nu era răspunsul pe care îl
aștepta Valahu, dar nu asta îl nemulțumea, ci întrebarea care fusese idioată.
Sperase cumva ca domnul Surcică să aibă suficientă finețe în observație și
destul de multă imaginație încât să completeze chipul lui cu mustață, claia de
păr rebel și perciunii de fante ai lui Ant, să cadă pe spate și să exclame:
«Da, domnule, ce asemănare uluitoare!»? O prostie! Partea nasoală, își zise
Valahu, puțin angoasat, e că obsesia asemănării începuse să pună stăpânire pe
el.
Valahu, într-un fel, îl abandonă
pe pe Surcică și se întrebă ce-ar fi fost dacă, așa, pentru amuzament, pentru
deconectare de la realitatea în derulare, ar aranja cu un peruchier de la
teatru să-i confecționeze accesoriile acelea, perucă, mustăți... după modelul
din fotografia lui Ant, încercând să-și imagineze cum ar fi arătat machiat și
aranjat astfel. «Vă pregătiți pentru balul mascat de la Palat?», ar fi putut să
întrebe peruchierul, iar el ar fi zis, dacă ar fi fost mai devreme, da,
gândindu-se la balul de luna trecută, o fasoleală a vipurilor politice, a
milionarilor de carton, a jefuitorilor de fonduri guvernamentale și europene și
a curvelor de lux, cu nobilul scop declarat de a strânge fonduri în vederea
sponsorizării Centrului de ajutor a persoanelor cu handicap. Donațiile
reprezentau diverse accesorii de îmbrăcăminte: ochelari, poșete, brățări,
fulare, mănuși, portmonee fără bani, măștile în mod special și alte soiuri de
mărunțisuri, donate de participanți (cineva a avut ideea năstrușnică de a oferi
un set complet de prezervative) ce au făcut obiectul unei licitații
sui-generis, în urma căreia a fost strânsă colosala sumă de 2000 euro. Balul a
costat 20.000 euro. E revoltător că lumea se distrează fără jenă pe bani
furați, culmea cinismului, în scopuri caritabile. Valahu deraiase de la
subiectul Surcică tocmai când omul se străduia să-l convingă de spiritul său de
observație. Nu era pentru prima dată când, în plină discuție cu cineva,
imaginația îl împingea pe abătută.
Domnul
Surcică, fixat în scaunul acela pentru
«persoanele din afară» ce părea a fi fost manufacturat odată cu el,
dintr-o singură bucată, trecut prin vitregia timpurilor și lăsat lui Valahu
moștenire de la nedefuncta, neprețuita și a-tot-puternica securitate, care
iată, mai joacă o farsă... Încă !
”Ce vă face să credeți că
Mercedesul acela are vreo legătură cu moartea subprefectului?”, reluă el firul
discuției de la momentul anterior. ”Nu am spus că are o legătură, ci că are
treabă cu toată întâmplarea”, făcu Surcică. ”Legătură, nelegătură... treabă,
care ar fi diferența?”
”Mașina aceea nu avea ce căuta
acolo, în staționare, pe o stradă pustie, cu două ore înainte ca subprefectul
să se împuște în cap. Iar numerele roșii, părerea mea, erau numere de
acoperire. Înainte de ′89, nu erau furgoane din acestea, Mercedesuri, ci autospeciale
TV sau ARO, iar băieții de la filaj stăteau în ele pe vreo străduță, în
apropierea unui «obiectiv». Tot mergând prin oraș le învățasem, știam cam pe
unde le plasează, pe la ce ore, erau aceleași, dar cu numere de înmatriculare
diferite. La o întâlnire cu domnul maior Scântee, i-am spus, printre altele, că
am văzut o mașină suspectă ce se tot învârte pe lângă vila tovarășului prim,
iar el a zis: «Las-o că-i de-a noastră. Pentru protecție». Mașina asta o
văzusem și în alte locuri, o știam pe de rost, avea un colț de la bara de
protecție îndoit, era zgâriată pe portiera stângă... erau semne particulare de
identificare, chiar dacă schimbau numerele. Și numerele le învățasem pe de
rost. Ei, Mercedesul acesta, dar de asta nu sunt foarte sigur, cred că l-am mai
văzut prin oraș, tot așa, în staționare, în așteptare, în apropierea unor locuri, cum spunea domnul
Scântee, de interes operativ. Acum, bănuiesc că și dumneavoastră sunteți de
acord că locuința subprefectului era un obiectiv de interes operativ.”
”Pe ce te bazezi când spui
asta?”, făcu Valahu și simți cum pe
dinăuntru îl umflă comicul situației, văzându-se, nu în postura polițistului
căruia i-a căzut pe cap un domn Surcică, ambalat în geaca aceea de culoarea
albastră - Tatras shiny sargas nylon – ci a lui Ilie Moromete ieșind dintre
paginile romanului și întrebând cu o candoare nemărginită «pă ce te bazezi, mon
cher?”, pe cine? pe omul acesta care ar putea să fie Ștefan al lui Parizianu,
adică așa ar fi putut arăta Ștefan al lui Parizianu, ca domnul Surcică,
bineînțeles, nu cu foanțele astea de secol XXI, ci doar în izmene și un cămeșoi
lung de in bătut în piuă, legat la mijloc cu un curmei de cânepă și se lăsă
teleportat, nu în Siliștea Gumești, ci în satul bunicului sau, preotul în rang
de sachelar, Ioan Horațiu Valahu – în Valea Cocoarei – unde un alt Ștefan, nu a
lui Parizianu, ci al lui Gheorghe Chioru, la vârsta adolescenței, era în drum
spre hora din bătătura conacului, gătit de sărbătoare. Povestea bunicul,
desigur, asta putea fi și adevărat, nu numai o snoavă plină de humor, că lui
Ștefan ăsta al lui Chioru, maică-sa îi confecționase o pereche de izmene pe
care trebuia să le poarte de acum pe sub cămeșa lungă de cânepă – de, asta era
datina, ca flăcăii să nu mai umble goi pe dedesubtul cămeșii, ca niște țânci cu
caș la gură - obligație cam peste mână având în vedere «lipsa antrenamentului»,
că nu e de colea să știi cum să manevrezi niște izmene pe care le îmbraci
pentru prima dată, mai ales atunci când ceva te împinge să te duci urgent la
umblătoare. Ei, fiind el în drum la horă, l-a pălit pântecăraia după «dejunul»
cu chiseliță de prune verzi și făină de popușoi, a sărit gardul de cătină al
unei grădini, a smuls izmenele de pe el și a împușcat chiselița printre tufele
de fasole. A rupt apoi un smoc de iarbă, a făcut curat pe la spate, s-a ridicat
și a ieșit în drum ușurat și grăbit nevoie mare să prindă hora aflată în plin
vârtej de praf. A uitat de izmenele aruncate între tufele de fasole ca de un
vis urât din care te trezești și nu știi ce a fost. Pe drum se întâlnește cu o
«fată mare» și, animat de un impuls,
începe să se laude cu izmenele noi, trage poalele cămeșii până peste
cap, expunându-și vederii daravela și spune: «Ia uite ce mi-a făcut mama... și
mai am doi coți acasă!» Deplasare de simultaneitate! Fata - gândindu-se la
rezerva de daravele, așa cum te gândești la un obiect imposibil, el, flăcăul,
la cei doi coți din pânză de in rămași după croitul izmenelor.
Așadar, pe ce se bazează domnul
Surcică, dacă spune că locuința subprefectului era un obiectiv de interes
operativ?
Domnul Surcică tăie oblic aerul
cu privirea strecurată printre pleoapele întredeschise cât o lamă de cuțit:
”Păi, domnu′ comisar, orașul ăsta nu e New
York, oamenii vorbesc, zvonurile circulă
și, la urma-urmei, fum fără foc nu iasă. Unii spun că era băgat până-n gât în
afaceri cu terenuri, cu pădurile, astea ale nu știu cărui prinț sau mare boier,
moșier, ce mama mă-sii o fi fost ăsta sculat din morți să-și revindece
averea... Așa că neo-secu... sau poate și alții voiau să afle cine se perinda
pe la casa dumnealui, ce chestii se pun acolo la cale, la marginea pădurii. Nu?
De asta ziceam eu că Mercedesu′ avea treabă cu ce se întâmpla acolo și, când
s-a auzit împușcătura, eu, dacă aș fi fost în furgoneta aceea, m-aș fi dus
imediat să văd ce s-a întâmplat, că de, se cheamă că aș fi fost în misiune și
nu poți s-o ștergi de acolo pe blat fără să te edifici. Or fi dat telefon
șefilor și le-or fi zis ăia, bă mergeți înăuntru și vedeți ce se întâmplă!?
Deci, zic eu, tipii din Mercedes, au intrat în casă, au constatat că omu-i
mort, au luat legătura cu șefii, le-or fi spus ăia: aranjați treaba așa, așa,
să pară că ... știți la ce mă refer și abia după aceea au spălat putina. Asta e
părerea mea. Da′ eu pot să zic și alta: dacă tipii ăia nu erau de la neo S, ci
niște din ăștia, recuperatori care veniseră după bani?!!! Eu am văzut ce au
scris ziarele după aceea. Sinucidere?! Aiureli! Cineva voia să pună urgent
capacul pe oală.”
Impresia
lui Valahu fu aceea că Surcică sau altcineva pătrunse în mintea sa, scormonise
printre gândurile sale și acum, iată, venea să-i spună cum stă treaba, că nu
există loc pe lumea asta în care să te ascunzi cu gândurile tale.
”Nu
poți, domnule, continuă Surcică, să lansezi în presă că e sinucidere, că este
exclus altceva, înainte de a face o anchetă ca lumea. Uite, eu m-am învârtit pe
acolo, l-am dus acasă pe domnul subprefect, m-am întors după aia, știți, ca omu
cu ochiul și nareta, să văz ce s-a întâmplat, să aud ce se vorbește. Polițistul
de la baraj m-a luat la ture și mi-a spus să o șterg, dar nu s-a întrebat ce
caut eu acolo fără client. Când faci o anchetă serioasă întrebi în dreapta în
stânga, ce, cine a văzut, pe cine,... pe la ora 16, a sosit un taxi, pe stradă
era parcat Mercedesu′, nu ? ce căuta taxiul acolo, te interesezi la dispecerat
cine a avut comanda pentru adresa aceea, dacă a avut sau dacă a fost un client
luat de pe stradă întâmplător... Eu am așteptat o zi, două, trei, o lună... să
mă cheme cineva și să mă întrebe, bă nenicule, ce căutai tu pe strada aia, ce
știi, ce ai văzut, că era cu două ore înainte de a muri omu′? Da′ nimic și
mi-am zis, ia să-mi văd eu de treabă că, dacă au brodit-o că e sinucidere, să rămână
sinucidere dar, uite, acum... ”
Surcică
se opri în punctele de suspensie, lăsându-l pe Valahu să digere informațiile.
”Aș vrea să revenim la o
chestiune. La un moment dat, ați spus că polițiștii din cordonul de ordine
lăsau anumite persoane să treacă spre casa subprefectului și că, printre
acestea, era un judecător.”
”Nu, nu am afirmat asta. Am zis
că polițistul saluta persoanele care erau lăsate să treacă dincolo de cordon –
să trăiți, domnule judecător – asta am spus, asta am auzit și l-am văzut pe
domnul acela, deși strada era slab luminată, m-am uitat atent la el pen′că m-am
întrebat ce să caute un judecător la locul unei crime, treaba lui e să stea la
tribunal și să judece, dar... O să mă întrebați cum arăta, dar eu am să vă
spun înainte să-mi puneți întrebarea
asta, pen′că știu că omul ar putea prezenta cine știe ce interes operativ. Un
judecător la locul unde a mierlit-o un mahăr - de, subprefect nu e puțin lucru
- în condiții suspecte – reprezintă un
semn de întrebare. În treburile astea cu retrocedări de păduri, de mii de
hectare, că nu a mai rămas nimic al nostru cât vezi pe munții ăștia, nu se
poate să nu fie amestecat și vreun judecător, că, dacă nu te înțelegi cu cei de
la prefectură, de la comisia județeană – am și eu un litigiu cu o jumate de
hectar de pădure și am bătut toate căile, dar nimic - deci, dacă nu te înțelegi
cu cei de la prefectură, ajungi la domnul judecător să-ți facă el dreptate și,
nu știu cum se face că, dacă te zbați pentru o palmă de pământ, te alegi cu
năduful și praful de pe tobă, deși e dreptul tău, însă când dreptul îl cumperi,
când ți-l faci cu acte false, când devii moștenitorul cuiva care nu ți-a fost
rudă niciodată, doar că s-a brodit asemănarea de nume sau te bazezi pe un fals,
atunci treburile merg ca unse. Ei, domnul judecător era un tip mărunțel,
slăbănog, ca un țâr, închis la culoare, tuciuriu chiar, și cu sprâncene groase,
uita așa, cât deștul meu mic, ca ale ăluia... de la nu știu ce dilemă, de m-am
întrebat cum de un om atât de puțin la trup poate să aibă sprâncene atât de
zdravene? Dar, asta e natura, lucrează prin compensație, stiți, vorba cu
”piticu”: dacă Dumnezeu nu i-a dat un trup mai mare îi pune ceva acolo, în plus
față de alți oameni. La domnul judecător i-a pus sprâncene. Și poate mai multă
glagorie, că nu e de colea să stai în jilț, înțolit în negru și să împarți
dreptatea și nedreptatea.”
Valahu îl asculta pe Surcică,
din ce în ce mai convins că cineva penetrase în mintea sa iar acum își vedea
gândurile și chiar întâlnirea cu Radocea, expuse ca într-o vitrină magică. Prea
le știa pe toate Surcică, prea le înșira ca mărgelele pe ață, prea era ca unul
animat de un exacerbat spirit civic. Aiurea! Spiritul civic a murit demult,
dacă nu cumva a fost pur și simplu un avorton, are el un of, ăsta cu jumatea
lui de pădure, o mai fi și altul... a fost omul informator al securității,
venea în biroul acela la întâlnirea cu maiorul Scântee, întocmea rapoarte
informative privind starea de spirit a populației, era tratat cu o anumită
considerație, cel puțin aparent, iar el se simțea important. Acum, aparent, e
ca un câine fără stăpân ce tânjește după o mângâiere pe cap. La ce folos că are
patru mașini la stradă, că e un fel de mic întreprinzător, că are și ceva
lovele de-și permite să se îmbrace cu țoale de 3000 Euro, dacă el simte că
lumea îl percepe ca un fel de slugă. Hei, taxi ! Dar nu era asta, gândi Valahu:
Surcică era în misiune ordonată.
Cum, necum, informațiile
furnizate de Surcică, indiferent de motivele care îl animau, plasau moartea
subprefectului într-un soi de vârtej tenebros.
Surcică nu terminase
”descărcarea de informații”, era încă acolo, pe scaunul pentru «persoanele din
afară», ca împăiat în geaca lui de nylon sclipitoare, mătăsoasă, nemișcat,
într-o așteptare fără termen. Știa că trebuie să mai urmeze o întrebare din partea
lui Valahu și aștepta, avea experiența culegătorului de informații, musai că
trebuia să mai urmeze o întrebare, nu accepta să fie abandonat așa, la
jumătatea poveștii, dar nu se hazarda să continue relatarea atât timp cât nu
avea confirmarea să treacă la partea a doua, după cum spunea el - «amănuntele»
de interes operativ.
”Aș vrea să revenim la momentul
deplasării cu taxiul, spuse Valahu. Înțeleg că subprefectul a luat locul din
dreapta pe bancheta din spate. Îl aveați cumva în oglinda retrovizoare. Ce
făcea? Că era liniștit am înțeles, dar părea cumva grăbit să ajungă la
destinație?...”
”De pe telefonul mobil a făcut
două sau trei apeluri, la care nu a primit răspuns, deși a stat destul de mult
în așteptare. L-am văzut în oglindă – era nemulțumit sau mai degrabă îngrijorat
că persoana apelată nu-i răspunde. ”
”În timpul ăsta, cât a mers cu
taxiul, a primit vreun apel telefonic?”
”Nu. Doar el a sunat.”
Deci, își spuse Valahu, doamna
Flavia Ant nu l-a sunat. Asta însemna că a mințit în declarația ei olografă. Și
din nou același gând obsedant, că în mintea sa a pătruns un străin ce comunica
”life” cu Surcică, altminteri nu exista o explicație rațională pentru memoria
lui extrem de prodigioasă. Era imposibil să fi învățat totul pe de rost și aibă
răspunsuri la orice întrebare îi punea.
”Ajuns acasă, în fața porții,
spuneați că se căuta prin buzunare, după chei, nu?”, reluă dialogul Valahu.
”Da.” ”Cât l-ați avut în raza vizuală ați obsevat dacă a reușit să deschidă
poarta sau i-a deschis cineva din interior?” ”Nu
pot spune nimic în această privință. Tocmai treceam prin dreptul Mercedesului
și eram atent la mașina asta. Cert e că, atunci când am ajuns la capătul
străzii, mai era încă în fața porții.” ”Ați revenit mai târziu și ați intrat în
legătură cu persoanele din grupul format în fața casei subprefectului. Puteți
să-mi faceți o descriere a persoanelor respective?”, îi ceru Valahu. ”Păi, să
vedem: Era o doamnă grasă, în capot, peste care avea ceva de genul unui șal.
Mai era încă o doamnă, înaltă, cu un cojoc din piele de oaie de culoare
deschisă, ceva verde-albastru pal. Era și un domn, în vârstă, să fi avut 80
ani, care se cam bâțâia, îi cam tremurau mâinile. Mai era o fată din asta,
bonă, cu un copilaș de vreun an în brațe, cam vânătă de frig și i-am spus să
meargă acasă, că răcește pruncul. Doamna grasă, în capot, spunea că ieșise să
vadă de ce latră câinii înnebuniți și atunci a auzit împușcătura. Doamna cu
cojoc, am înțeles că locuia peste drum, în casa în dreptul căreia staționase
Mercedesul. Tocmai venise din oraș și a acostat-o doamna ailaltă, grasa, care
i-a spus că s-a întâmplat ceva acasă la subprefect, că s-a auzit o împușcătură,
că latră câinii și amândouă au sunat la interfon și, cum nu le-a răspuns
nimeni, s-au hotărât să dea telefon la 112. Mai erau niște băieți, din ăștia,
șoferi la ștabii care erau înăuntru. Unul din ei a venit cu zvonul că
subprefectul s-a sinucis, că s-a găsit lângă el arma de vânătoare... Am șters-o
imediat, că puteam fi luat la întrebări, că ce caut eu la locul faptei...”
In timp ce Surcică vorbea,
Valahu încercă să construiască o cronologie a evenimentelor. ”Zici că una din
persoanele de față afirmase că a ieșit din casă întrucât câinii lătrau
înnebuniți și după aceea a auzit împușcătura.” Surcică aviză: ”Da, asta și zicea.
Știu la ce vă gândiți, că nu degeaba lătrau câinii și că împușcătura a venit
după...” Mare figură Surcică ăsta! Valahu se simțea împins cu forța într-o
nebuloasă.
Așadar, vecinii s-au alertat, au
sunat la interfon, dar nu le-a răspuns nimeni. De remarcat că, în declarația
ei, Flavia Ant nu a relatat momentul în care a ajuns pe stradă, ci doar cel al
pătrunderii în living ceea ce e de presupus ca atunci când vecinii au sunat la
interfon, mai mult ca sigur că ea se afla deja în casă. Numai în situația asta
ar fi putut fi evitată întâlnirea cu persoanele aflate în fața porții.
”Domnule Surcică, mai aveți mașina de acum
trei ani, taxiul cu care l-ați dus pe subprefect acasă?”, se interesă Valahu.
”N-o mai am. Am vândut-o. Acum
am la stradă patru mașini în leasing - Dustere – mașini ca lumea. Să se simtă
omu bine când merge cu treabă undeva, nu înghesuit între scaune, cu genunchii
la gură. De ce întrebați de mașina veche? După trei ani, chiar dacă murea în
mașina mea, tot nu mai rămânea nici o urmă până acum...”
”Spuneați că bancheta din spate
avea o husă din blană?”, continuă Valahu cu gândurile aiurea.
Surcică îl cercetă cu un singur
ochi, așa cum fac găinile când simt hultanul planând în înaltul cerului.
”Avea”, zise el
”Una de culoare albă?” întrebă
Valahu.
”Da, din blănițe de iepure.
Chinchila. Pe vremea aceea, încropisem o crescătorie de iepuri cu fonduri
europene. Carnea se vindea bine, dar cu blănițele era o problemă... Am
renunțat. Șmecheria nu e să crești iepuri, ci să-i valorifici și aici ești pe
muchie de cuțit, la mâna negustorilor.”
Valahu era ca în transă.
Senzația atingerii cu degetele a învelitorii aceleia din blană de iepure!
Ciudat! Gândul absurd că el a fost cel care a călătorit cu taxiul, în acea
nefastă zi, îl scoase din realitate. Simțea cum se curbează timpul și spațiul
sub impresia unei viziuni care se destramă înainte de a prinde contur.
”A,
era să uit. Am niște poze. Poate vă interesează”, făcu Surcică.
”Ce poze?” întrebă Valahu
”De la eveniment, să zicem”.
Scoase din buzunarul interior al
gecii un teanc de fotografii color. Le răsfiră pe masă. ”Ce e cu ele?”, întrebă
Valahu. ”Le-am făcut eu”, zise Surcică cu mândrie nedisimulată. ”Sunt destul de
clare, se văd chipurile oamenilor, deși era aproape întuneric...”, comentă
Valahu. ”Aveam pe vremea aceea o sculă profesionistă cu o sensibilitate și o
rezoluție foarte bune.” ”De la...?” făcu Valahu. ”Ei, nu. Nici chiar așa. Am o
pasiune pentru fotografii în condiții dificile și în decursul timpului am
experimentat fel de fel de aparate pe care am dat o groază de bani.” ”Acum nu
aveți nici una, pe undeva, montat în vreun ornament al gecii?... Un
boy-cam...”, zise Valahu.
Surcică râse cu poftă. ”Adică la
ce?” făcu el ”Așa, pentru o amintire... pentru a face dovada că întrevederea
noastră a decurs conform planului.” ”Mă luați peste picior, replică oarecum
vexat Surcică. Nu, sunt curat.” continuă el. ”Deci, ce reprezintă pozele?” ”O
parte sunt de la evenimentul din stradela Florilor, din noaptea aceea,
celelalte de la înmormântare.” ”Aha!” făcu Valahu.
Fotografii cu imagini din fața vilei
subprefectului Ant. Grupuri de câte două-trei persoane surprinse în diverse
ipostaze, stând de vorbă pe stradă, intrând sau ieșind pe poarta masivă din
gardul construit din trunchiuri de brad ascuțite la vârf, înfipte în pământ
unul lângă altul, alcătuind un fel de fortificație asemenea unui arhaic meterez
dacic... În planul secund se vedea barajul format de poliție. În unele cadre
apăreau mașini ale poliției cu girofarurile în funcțiune. Aparatul domnului
Surcică părea sincronizat cu fleșurile mașinilor de poliție în așa fel încât să
se declanșeze atunci când lumina albastră scana fețele oamenilor. ”Deci, ce
avem aici?” întrebă Valahu, indicând câteva fotografii. Surcică privi pozele
scomonind undeva în memoria sa. Era o impresie. Valahu își zise ca mimează
efortul de aducere aminte, că, de fapt, era surprins de întrebare și nu avea
răspunsul dacă fotografiile i-au fost livrate de cei care îl trimiseseră în
misiunea de manipulare. Dar, se înșela. Surcică era foarte bine pregătit. ”În
grupul ăsta de trei, de la dreapta la stânga, e ăla pirpiriu, cu pălărie și
sprâncene groase, cel care a fost salutat de polițaiul de la baraj «Să trăiți,
domn judecător!»... cel din mijloc e un senator, unul Gârboavă Dumitru, cel din
stânga e... îi spuneau domnul avocat. În poza asta, continuă Surcică, e domnul
șef al poliției stând de vorbă cu ziariștii. Aici avem o fotografie în care
domnul judecător e împreună cu o doamnă. Tocmai ce ieșeau din vilă. Am aflat că
doamna era procuror. Am văzut-o ulterior într-o conferința de presă. Ce să vă
mai spun...? Ăsta e președintele de la organizația locală de partid, ăstălaltul
e un deputat... A, ăsta e prefectul de pe vremea aceea. Ăștia de aici sunt un
grup de vecini...” ”Pozele astea par să fie făcute de un profesionist”, remarcă
insidios Valahu. ”Păi, mai profesionist ca mine... Cred că fotografiam cu un
Canon cu senzor CMOS full frame de 18 mega pixeli.” ”M-ai dat gata!” ”Ei... nu
se pune problema. Oricum era nevoie de o explicație pentru claritatea
imaginilor. Senzorul ăsta e prefect pentru condițiile de luminozitate foarte
scăzută.” ”Domnule Surcică, am o întrebare mai specială, ținând seama de...
simpla coincidență că vă aflați la locul unei morți suspecte, cu un aparat foto
special pentru condiții de luminozitate scăzută. E greu de crezut că absolut
întâmplător aveați asupra dumneavoastră un aparat atât de special și de scump
în timp ce făceați taximetrie. Sunteți sigur că... Nu vreau să vă supăr
nicicum. Sper să înțelegeți. Am o deformație profesională. În genere sunt
reticent față de informațiile pe care le primesc. Asta până nu le verific. În
cazul de față nu pot să verific spusele dumneavoastră nicicum. Asta nu înseamnă
că pozele acestea nu sunt reale. Puteți să-mi serviți orice legendă. Nu mă
deranjează. Aș vrea să știu dacă în prezent mai lucrați pentru cineva.” Surcică
nu păru surprins și nici vexat de insinuarea lui Valahu. ”E o întrebare la care
nu știu ce răspuns să vă dau. Dumneavoastră, dacă ați fi ofițer acoperit și
cineva v-ar întreba pentru cine lucrați, ce răspuns i-ați da? Dacă eu vă spun
acum că nu sunt acoperit, mă credeți? Dacă vă spun că nu lucrez decât pentru
mine, că am un hoby, cu fotografii făcute noaptea, la înmormântări celebre, mă
credeți? Dacă vă zic că sunt un căpiat care umblă după cai verzi pe pereți...
a, nu, s-ar putea să mă credeți și nu vă rămâne decât să sunați la spitalul de
nebuni... să vină să mă ia... asta ca să... știți, e o vorbă din zilele
noastre. Eu îmi dau seama în ce postură mă aflu și cam ce gândiți despre mine:
vine taximetristul ăsta din lumea mare cu niscaiva informații despre o afacere
puturoasă de acum patru ani... o fi de la... o fi de la... e o intoxicare, e o
manipulare..., aduce și niște poze suspect de bine făcute... Domnule comisar,
pe bune, am terminat-o de mult cu slujba la domnul Scântee și altul care să mă
angajeze încă nu s-a găsit. Asta dacă nu cumva îmi faceți dumneavoastră o
ofertă.”
Râde
copios. Zâmbește și Valahu, gândindu-se că nu i-ar strica un informator ca el.
Îi mulțumi pentru informațiile furnizate și făcură schimb de cărți de vizită,
bucățile alea de carton fac diferența de statut social. Cartea de vizită a lui
Valahu era amărâtă, confecționată pe ”barba” unei cunoștințe la tiparnița
mânăstirii, a lui Surcică era una de lux cu textul în relief – TRANSDRIVE LUX
S.R.L – General manager Ionel Surcică, telefon, fax, e-mail... Înainte de a ieși din încăpere, Surcică se
opri în cadrul ușii, privi lung la Valahu, un pic surprins ori nedumerit, ca și
cum l-ar fi văzut pentru prima dată, sau pentru ultima oară.
”Domnule comisar, m-am tot
gândit la ce m-ați întrebat la un moment dat, dacă semănați cu subprefectul.
Semănați domnule, al draculu′ de bine, de parcă ați fi frate geamăn cu
decedatu′ și, dacă ar fi să jur acum, aș putea spune că pe dumneavoastră v-am avut
client în ziua aceea.” Râse într-o dungă, clipi dintr-un ochi, complice, după
care, însoțit de Hunedorean, dispăru, ca și cum nu ar fi existat niciodată.
Însă, după o secundă reveni în dreptunghiul de clar obscur al ușii, sau poate
că nici nu se îndepărtase de acolo vreo clipă, Valahu nu era sigur. Imaginea
fantomatică a lui Surcică zăbovea cumva ca într-o hologramă, redusă la esență:
o scurtă clipire a ochiului drept însoțită de zgomotul acela al râsului
rostogolit printre coardele vocale.
Valahu
se întrebă dacă a fost o glumă. Ce voia, de fapt, să-i spună Surcică? Mai
târziu, rememorând întrevederea, avu așa, o stare de recul și se întrebă dacă
întâlnirea cu Surcică avusese loc în realitate. O amintire în care apăreau
imagini fantomatice cu iepuri albi, Chinchila, sacrificați pentru ca, din blana
lor, să fie capitonate scaunele unui taxi. Absurd! Atât de absurd, cum numai
adevărul poate fi.
După plecarea
lui Surcică, Valahu deschise CD-ul ce-i fusese ”livrat” în timpul dimineții
într-un plic galben. Era înregistrarea video a cercetării locului faptei de la
vila lui Ant. Nu a aflat niciodată cine și în ce împrejurări și mai ales în ce
scop anume i-o pusese la dispoziție. I-a bănuit pe cei de la Criminalistică, pe
simplul considerent că fusese făcută de ei și, auzind că s-a redeschis cazul,
i-au plantat-o discret pe birou, nevoind să-și asume gestul, din motive de
securitate personală. Era, însă, surprinzător și ciudat că în procesul verbal
de cercetare a locului faptei nu exista nici o mențiune despre înregistrare,
ceea ce însemna că, oficial, proba nu exista, iar Valahu, neputându-i dovedi
proveniența, nu o putea exploata ca atare. Pe de altă parte, dacă ar fi
utilizat-o, ar fi trebuit să dea explicații în ce împrejurări a ajuns în
posesia lui. Ce să spună, că a găsit-o într-o dimineață de noiembrie pe biroul
său, aterizată acolo în mod misterios, ambalată într-un plic galben? Valahu
vizionă înregistrarea o de câteva ori, încercând să descopere ceva nou în scena
omorului, ceva deosebit față de cea surprinsă în fotografiile judiciare, o
eventuală inadvertență între acestea și imagini, omisiunea unor probe materiale
la cercetare sau relevarea unor detalii scăpate din vedere în cursul
cercetării. Cameramanul, însă, nu părea să fi fost preocupat special de câmpul
omorului, ci de ambianța și atmosfera din livingul lui Ant. În cadru apăreau
chipurile celor prezenți acolo, forfota criminaliștilor, în salopetele lor albe
ca ale unor astronauți, aflați în explorarea unui câmp al ororii, Aguridă
asistând de pe margine preocupat și îngândurat și cumva îngrijorat, ca și cum
s-ar fi aflat în căutarea unui răspuns, procurorul de caz, madam Topoliceanu,
dând indicații pentru fixarea sau prelevarea unor probe, undeva, în rotonda
livingului, în penumbră, se vedea Flavia Ant, văduva copleșită de tragedie,
stând pe marginea unui fotoliu, plângând, jelindu-și soțul... Banalități, ar fi
putut zice Valahu. Dar, se gândea că înregistrarea avea în vedere ceva anume,
ceva relevant în legătură cu scena locului faptei, ceva ce Valahu nu avea
posibilitea să afle din simpla studiere a dosarului. Hunedorean avu o idee –
cum că nu imaginile sunt importante, ci, probabil, coloana sonoră a
înregistrării. Cei prezenți acolo au vorbit între ei, s-au spus unele lucruri,
unele foarte clare, cum erau cele privitoare la indicațiile procurorului,
altele mai puțin limpezi precum vocile din fundal peste care erau suprapuse fel
de fel a zgomote. Împreună cu Hunedorean au reluat de la capăt înregistrarea,
concentrându-se asupra sonorului. Valahu gândea ar trebui să prelucreze cumva
înregistrarea pentru a separa sunetul de imagine și după aceea să pună în
evidență vocile din fundal, să le facă inteligibile pentru că acolo părea să
fie ceva interesant. Hunedorean a sugerat să apeleze la un amic al cărui job
era... mixare și masterizare... adică de prelucrare a coloanelor sonore.
Problema era că trebuiau să-i încredințeze înregistrarea așa cum o aveau. Nu
știau dacă e originalul sau a nu știu a câta copie. Poate că era originalul,
iar binevoitorul o transmisese în ideea să fie folosită ca probă în dosar, o
probă care să reziste la o expertiză de autenticitate. Așa că Valahu îi ceru
lui Hunedorean să se asigure că proba nu va fi alterată în cursul operațiunii
de filtrare și curățare a coloanei sonore. Era un risc asumat din nevoia
imperioasă de a afla ce anume se petrecea în fundalul scenei cercetării locului
faptei. CD-ul cu coloana sonoră prelucrată le-a parvenit după două ore.
Surpriza a fost... vocea Flaviei Ant, cuvintele rostite de aceasta : ”Crin, ți-am spus de atâtea ori că nu
trebuie să-ți fie teamă de oamenii aceia... De ce ai făcut asta? Aveam tot
viitorul în față, Crin! Ce mă fac eu? Ce le spun copiilor?...” Așadar,
exista proba prin care toată istoria cu motivul oficial al actului suicidal era
aruncată în aer. În prima clipă Valahu se gândi la recuperatori, la rakeți, că
Ant putea fi implicat în cine știe ce afaceri de tip mafiot, că luase bani cu
camătă, că promisese ceva și nu se ținuse de cuvânt, că trăsese cuiva o țeapă
și era presat, hărțuit... Apoi, și-a spus că e posibil ca înregistrarea să fie
trucată, insertul acela cu bocetul Flavei fiind menit tocmai să plaseze ancheta
pe o pistă falsă. Amicul lui Hunedorean, cel care prelucrase coloana sonoră,
precizase însă că înregistrarea era doar o copie și că, în lipsa originalului,
nu putea certifica dacă se intervenise sau nu asupra sunetului.
Dar mai era
ceva: momentul în care plicul galben cu CD-ul aterizase pe biroul lui Valahu.
În timpul dimineții, înainte de ora începerii serviciului (femeia de serviciu
care făcuse curățenie în birou, activitate ce avea loc zilnic în jurul orei
șase si jumătate, era categorică, nu existase nici un plic galben), înainte ca
Valahu să fi luat contact cu Radocea, înainte de apariția lui Surcică. Deci,
momentul ”plicului galben” avea o anume semnificație: i se oferea o pistă
verosimilă, la prima oră a zilei – doamna Flavia Ant și recuperatorii sau
rakeții, ce-or fi fost ei – pe baza căreia Valahu să-și facă un plan de
investigații care să îl conducă exact pe direcția sugerată. Numai că, în
cronologia evenimentelor, intervenise deja hazardul, căci decizia de a-l contacta
pe Radocea fusese luată în timp ce se deplasa spre serviciu. Celor ce
planificaseră acțiunea nu le trecuse prin cap că Valahu avea să sară peste
rutina de a fi la muncă la 7:30 și că va merge cu noaptea-n cap direct la
prefectură pentru a sta de vorbă cu Radocea și că, după aceea, pe firul
evenimentelor, se va interpune taximetristul. El aflase conținutul
înregistrării mult mai târziu, iar în situația în care obținuse deja câteva
informații noi despre împrejurările morții subprefectului, jelania soției nu
făcea altceva decât să complice lucrurile și să deschidă noi piste obligatoriu
de a fi investigate. Asta însemna timp. Un fel de război de guerilă a
informațiilor, vor să mă zăpăcească de tot, gândi Valahu.
«Să nu-ți fie
teamă de oamenii aceia !» Valahu se întreba dacă era vocea Flaviei Ant, dar nu
excludea posibilitatea ca, totuși, să fie vocea ei, indiferent în ce context
fusese făcută înregistrarea. Era imperios necesar să aibă o discuție cu ea, să
clarifice acest aspect cât mai repede, pentru că dacă, într-adevăr, asupra lui
Ant existase un șantaj sau o amenințare și că sub presiunea ”oamenilor aceia” a
recurs la gestul extrem, sinuciderea, dacă era sinucidere, se lua o altă
turnură. Dar, chiar dacă asta era la o primă vedere o variantă suficient de
ispititoare, scârțâia, căci ceva nu se potrivea în cronologia evenimentelor
premergătoare actului suicidal. Ținuta! Hainele cu care era îmbrăcat Ant. La
despărțirea de Radocea, Ant se afla în costum de vânător. Poate că fusese la
vânătoare în acea dimineață și, în drum spre Moll, de unde urma să cumpere un
cadou pentru copil, a trecut pe la Prefectură și s-a schimbat îmbrăcând scurta
maron. Valahu îl sună pe Radocea și-l întrebă dacă Ant avea un asemenea element
vestimentar în garderoba de la serviciu.. ”O fi avut, nu știu, ceea ce pot
spunea e că, în momentul despărțirii, era îmbrăcat cu geaca de vânătoare, că
ușa de la cabinetul meu rămăsese întredeschisă și nu l-am auzit să fi intrat în
biroul lui. Oricum, dacă stau să mă gândesc bine, nu l-am văzut niciodată
îmbrăcat cu o scurtă maron. La vremea aceea purta un palton lung, elegant, de
marcă, bleumarin office. Era la modă. Și eu aveam un asemenea palton. Îl
comandasem la sugestia lui. Făcea parte din ținuta oficială pentru întâlniri
publice pentru ceremonii... Dădea bine să apari în public la patru ace.”
Valahu era
lămurit. Atât de lămurit încât nu știa ce să creadă – care erau informațiile
false și cele adevărate. Potrivit declarației lui Surcică, la Moll, Ant purta
scurtă maron, ceea ce era de neexplicat de ce și când anume, în intervalul de
timp situat între despărțirea de Radocea – 15:30 și urcarea în taxiul lui cu
Surcică la Moll (15:45)– deci, în cele 15 minute, Ant și-a schimbat ținuta de
vânătoare cu haina aceea a cărei culoare ar fi dat dureri de cap oricărui
anchetator. Și pentru ca lucrurile să fie și mai de neexplicat, la cercetarea
locului faptei cadavrul subprefectului a fost găsit îmbrăcat în ținuta de
vânătoare. Era nu numai complet neplauzibil, ci total neverosimil ca, ajungând
acasă, să se fi schimbat din nou în ținuta de vânătoare, pentru ce? în
contextul în care, intenționând să meargă la paranghelia de prerevelion trebuia
să se îmbrace în costum, cu cravată... să fie ”elegant office”. Să se fi
înșelat Surcică? Valahu îl sună. Tipul se arătă vexat că pune la îndoială
spiritul său de observație și claritatea memoriei: ”Cum, domnule comisar, păi
eu nu știu ce vorbesc?! Adică vin la dumneavoastră să vă pun părul pe
bigudiuri, ca să ce? Era îmbrăcat în scurtă maron. M-am uitat bine la el.” ”Și,
omul în scurtă maron, zici că era subprefectul Crin Ant?” ”Domnule comisar!...
Păi, ce facem? Vă imaginați că eu nu
știu ce înseamnă furnizarea de informații false sau obstrucționarea unei
investigații? V-am zis: sunt trecut prin ciur și dârmon. El era. Fără dubiu!”
Valahu nu se
afla în postura unui judecător căruia, dacă nu-i convine o probă cerută de
apărare sau de acuzare, apelează la dreptul de veto , ”Se respinge!”, așa că
era obligat să ia de bune spusele lui Surcică și să rețină că în data de..., la
ora x, în taxiul lui s-a urcat subprefectul Ant, îmbrăcat cu o scurtă maron și
că, la ora 16:00, l-a lăsat în fața vilei de pe stradela Florilor. Acela a fost
momentul în care i-a trecut prin minte ideea absolut crazy că individul
transportat de Surcică era... o sosie a lui Ant... Dar și el, Valahu, era o
sosie a lui Ant. Giordano Bruno era și el o sosie și poate că mai existau în
lumea largă încă o sosie sau două...câte?... până la a șaptea. Prea multe sosii
pentru o anchetă pe care o voia serioasă, temeinică și nu bazată pe ubicuitate,
populată cu fantasme. L-a invitat pe Surcică la un test menit să înlăture orice
urmă de îndoială asupra mărturiei sale. A pregătit cu ajutorul lui Hunedorean
și a unui criminalist un set de 12 planșe cu portrete robot după chipurile celor
trei personaje – Ant, Giordano Bruno și comisarul Valahu Ioan Horațiu - câte
patru de fiecare, cu podoabele capilare inversate, mixate, portrete plasate
într-o ordine aleatorie, combinate cu alte 12 portrete ale unora din
fotografiile făcute cu prilejul înmormântării subprefectului și i le-au
prezentat lui Surcică. ”Vă bateți joc de mine,” spuse acesta râzând acru.
Valahu i-a explicat de ce făceau testul și i-a cerut să indice planșa care
reprezintă persoana pe care a transportat-o cu taxiul. Surcică stătea aplecat
asupra celor 24 portrete, cu capul prins între palme, cu coatele rezemate de
masă, plimbându-și privirea de la unul la altul, examinând cu atenție fiecare
trăsătură a chipurilor, absorbit cu totul de ele, iar Valahu și Hunedorean, în
liniștea absolută a spațiului din jurul lor, tulburată vag de dangătul
clopotului de la biserica de peste drum, așteptau ca degetul lui arătător să se
oprească asupra unui portret, așa cum bila aruncată de crupier în conul unei
rulete poposește până la urmă în locașul unui număr. Într-un târziu, Surcică a
spus: ”Ăsta sunt eu, acum 12 ani, când mi-am făcut noul buletin”, indicând unul din desene care,
într-adevăr, reprezenta chipul lui, prelucrat după fotografia din baza de date
a persoanelor
„Bine, ne-ai
prins, dar care e cel al omului cu scurtă maron.” ”Nu e printre acestea.” ”Cum
așa!?” ”Seamănă foarte bine și cu ăsta și cu ăsta, și cu ăsta...”, făcu
Surcică, degetul lui oprindu-se pe rând asupra planșelor ce reproduceau
figurile lui Ant, Giordano Bruno și a lui Valahu, dar nici unul nu este omul pe
care l-am dus cu taxiul. Toate pozele astea seamănă al naibii de bine cu
subprefectul Ant, dar nu e el. Ați făcut o șmecherie. Care e treaba, să nu mor
de prost?”
Valahu i-a
cerut să nu se grăbească, să se uite cu atenție. ”Asta e ca în treaba aia care
apare pe Facebook, un dreptunghi umplut cu litera C și ți se cere să găsești
litera O sau G. Te uiți până îți fug ochii în toate părțile”, remarcă Surcică
ofuscat. Adică, ce, era luat de prost, el, informatorul maiorului Scântee. Nu
ținea. ”Care e treaba?, insistă el. Vă spun, în pozele astea pe care le-ați
făcut cu identy-kit, sau cum le-ați făcut, nu e subprefectul. Uite, aș putea
spune că în astea două ești dumneata, domnule comisar. Portretul aduce foarte
bine cu figura dumitale, dar poate să fie a altcuiva sau... a nimănui. E un
chip fictiv, din imaginație. O păcăleală. Care e treaba?” ”Deci, ești sigur că
nici una din planșe nu reprezintă omul în scurtă maron?”, insistă Valahu. ”A
subprefectului”, îl corectă Surcică. ”Și totuși, dacă într-una din poze e
subprefectul Ant, ce zici?”, întrebă Valahu. Surcică rămase pe gânduri. ”Adică
cum?”
Ceva se
prăbușea în el. ”Mă luați de mincinos?” ”Nu. Uite, planșele astea patru sunt
prelucrate după poza subprefectului, poza asta” și i-a pus in față fotografia
din timpul campaniei electorale. Surcică se lumină la chip. ”Ei, în poza asta
mai aduce cu el, e mai viril... Dar când eu l-am dus cu taxiul, era tras la
chip, avea sub ochi cearcăne de om nedormit, felingoșit, cum vă ziceam,
nebărbierit de vreo două zile. Dacă e vreo unul din portrete care se apropie
cel mai mult de chipul lui de atunci, e ăsta și se opri cu degetul asupra
figurii lui Giordano Bruno.” ”Ăsta a murit acum 400 de ani”, îl informă Valahu
”Cum așa? făcu Surcică. Hai, domnilor, fiți serioși! Faceți mișto de mine?”
”Nu. Privește! Ăsta e Giordano Bruno. Au fost suprimate detaliile de epocă...”
”Nu l-am văzut în viața mea pe... începu Surcică, dar se opri. Știu cine e
Giordano Bruno. Am mai citit și eu câte ceva la viața mea. Nu sunt câștigat la
belciuge. E cel care a spus că Pământul se învârtește și pentru asta l-au ars
pe rug. Așa ar trebui să se întâmple și astăzi cu cei care învârtesc România
într-o direcție greșită. Să fie arși pe rug. La țepe, în Piața Victoriei!”
Lui Valahu îi
venea să-l întrebe dacă e băsist, dar nu avea sens. Martorii nu au culoare
politică. Sunt heruvimi castrați.
Deci, cu domnul
Surcică nu o lămuriseră. A rămas ferm pe poziția sa, cum că persoana pe care a
transportat-o cu taxiul pe stradela Florilor nu era alta decât subprefectul
Ant, ceea ce era extrem de ciudat în contextul reconstituirii timpilor și
traseului parcurs de Ant de la despărțirea de Radocea până la evenimentul
fatal. Ideea unei sosii, a unui al doilea Ant, ideea gemenilor...era
tulburătoare. Valahu intrase într-o vrie halucinantă. Deja, pe baza probelor
din dosar – natremia, al doilea cartuș, destrucția facială produsă parcă la
modul intenționat pentru a face imposibilă identificarea vizuală - își punea
problema substituirii, că, de fapt, cadavrul nu era al lui Ant, ci al altcuiva,
dar, ca să faci rost de un cadavru, undeva, într-o împrejurare macabră, un om
trebuie să dispară. Lista dispăruților în perioada critică, înainte de 24
decembrie 2010 era scurtă - trei bărbați și o femeie și nici o asemănare cu
chipul lui Ant. Valahu era într-o fundătură. Dar, își zicea el, nu era
obligatoriu ca cel al cărui cadavru fusese recunoscut de Flavia ca fiind soțul
ei să fi făcut obiectul unei reclamații de dispariție. Câți oameni nu dispar și
nimeni nu se interesează de soarta lor? Ii veni în minte întâmplarea legată de
cazul ”Elodia”. Un craniu de femeie găsit în timpul scotocirilor prin păduri,
rămas neidentificat, o dispariție nereclamată... o anchetă împotmolită sub
acronimul AN. Și mai era ceva: costumația! Valahu încercase să găsească o
explicație plauzibilă pentru schimbarea ținutei lui Ant – de la bluza de vânătoare
din momentul plecării de la Prefectură, la geaca maron la Moll și după aceea,
din nou în costumul de vânătoare în livingul unde fusese găsit mort – iar
ipoteza la care ajunsese i se părea hazardată întrucât se baza pe premisa
existenței unei a doua persoane. A unei sosii. Și el era o sosie și își spunea
că trei indivizi cu același chip era deja prea mult. În acele momente,
înscenarea sinuciderii se contura ca eșec al unei operațiuni insuficient
pregătite al cărei rezultat ar fi trebuit să fie unul neîndoielnic... cadavrul
în ținuta de vânătoare să fie fără dubii al lui Ant, numai că, iată, apăruseră
înregistrarea în plicul galben și martorul a cărui declarație dădea totul peste
cap – un Ant în haine de culoare maron. Asta e ambuscada în care sunt împins,
gândi Valahu.
Comentarii
Trimiteți un comentariu